Bereikbaarheid

Integraal procesmanagement voor vervanging treinbeveiliging

ProRail

Prorail
Treinbeveiliging

Programma Vervanging Treinbeveiliging

Op het spoortraject Eindhoven-Weert-Roermond werden de traditionele relaisbeveiligingssystemen vervangen door moderne interlock systemen. Wij hebben het integraal procesmanagement ingericht en uitgevoerd, waarbij met name planning van grote belang was, naast het inzichtelijk maken van de projectrisico’s.

Programma Vervanging Treinbeveiliging
ProRail: het ProjectKwaliteitsPlan

ProRail regelt al het treinverkeer, bouwt en beheert de stations en legt nieuwe sporen aan. Ze onderhouden bestaande sporen, wissels, seinen en overwegen. ProRail is ook netbeheerder en verantwoordelijk voor het transport van elektriciteit over het net.

In 2015 startte ProRail met een traject om de traditionele beveiligingssystemen van het spoor, zogeheten relaisbeveiligingssystemen, te vervangen door modernere beveiliging, in de vorm van interlocking systemen. Om deze opgave te volbrengen, werd het Programma Vervanging Treinbeveiliging (PVT) gestart. Dit programma is begonnen in de regio Limburg. Op een van de trajecten, ongeveer 60 km spoor in het traject Eindhoven, Weert en Roermond, werd door het betrokken ingenieursbureau Verebus (heden: Nexus Rail) en bouwbedrijf VolkerRail de hulp van Cratos Consulting in geroepen.

De vraag van ProRail

In het PVT-programma waren het de engineersbureaus die de volledige projectverantwoordelijkheid hadden, zo ook Verebus in dit traject. Om die rol goed in te kunnen vervullen waren de inrichting van projectmanagement, contractmanagement en procesmanagement noodzakelijk. Het integraal inrichten van het procesmanagement was uiteindelijk de vraag die aan Cratos Consulting gesteld werd.

Onze oplossing

Op basis van de Work-Breakdown-Structure (WBS) is het procesmanagement ingericht. Met behulp van Relatics heeft Cratos Consulting het volledige verificatie- en validatieproces geïmplementeerd en de projectbeheersingsprocessen ingericht. De eerste activiteit was het opleveren van een projectplanning die ProRail kon accepteren. Daarnaast was de inrichting van Relatics voor het verificatie- en validatieproces belangrijk zodat alle onderaannemers aantoonbaar aan de technische eisen en proceseisen van het contract voldeden.

Het resultaat

Door het procesmanagement strak in te richten, werd snel na de start cruciale documentatie als het ProjectKwaliteitsPlan, de planning en een overzicht van de betalingstermijnen opgeleverd. Hierdoor konden de betrokken partijen zich vanuit een solide basis direct op beheersing van de scope, financiën, planning en risico’s van het project richten.

Het jaar 2017 stond in het teken van de oplevering van het treinbeveiligingsontwerp, de vergunningen voor de bouw en de realisatie van drie van de vier relaishuizen. Het PVT Weert project was daarmee het eerste project van het PVT-programma dat deze mijlpaal behaalde. Een van de belangrijkste contractuele mijlpalen werd in juli van 2018 behaald. Het nieuwe treinbeveiligingssysteem ging na een 9-daagse buitendienststelling in gebruik. Uiteindelijk zijn alle mijlpalen behaald en is er volledig opgeleverd binnen de afgesproken termijn van het contract.

5

Succesvolle projecten voor deze klant uitgevoerd

4

Aantal consultants actief

8,3

Klanttevredenheid

2

Jaren actief bij deze klant

Het team

Onze specialist

Simon Dijkshoorn

Partner & Senior adviseur Integrale beheersing

Onze klant

"Cratos heeft ervoor gezorgd dat wij voor het project PVT Weert in staat waren om de projectrisico's inzichtelijk te hebben en te elimineren."
Jakob Scholten
Operationeel manager RHDHV / Verebus Enginering
Scroll naar boven